-
De politiek houdt “Het Wilde Westen” van online kansspelen zelf in stand - 27 juni 2017
-
Wint Ajax een Europese prijs? - 23 mei 2017
-
De onthutsende persconferentie van de KNVB - 10 mei 2017
-
Hoort De Vrij in de basis van Oranje? - 10 maart 2017
-
Oranje selectie voor Wit Rusland en Frankrijk met veel (ex) feyenoorders - 30 september 2016
-
Ongelooflijk: Nederland favoriet voor de winst tegen Zweden - 5 september 2016
-
Opnieuw FIASCO Nederlands Elftal tegen Grieken - 1 september 2016
-
Crisis bij Oranje compleet, Blind de volgende? - 31 augustus 2016
-
PSV opnieuw hofleverancier bij voorselectie Oranje - 18 augustus 2016
-
Advocaat verlaat Oranje voor Fenerbahçe - 15 augustus 2016
‘Het publiek zal de zender omarmen’
De kogel is door de kerk: SBS en groot aandeelhouder, uitgeverij Sanoma, hebben de uitzendrechten van de UEFA Champions League binnen. Het hing al even in de lucht, maar nu is het dan eindelijk officieel. Vanaf augustus 2015 zal het miljoenenbal voor het eerst te zien zijn op de commerciële zender. ‘Het publiek zal de zender omarmen’, zegt mediaprofessor aan de Universiteit Utrecht, Eggo Müller.
Nog nooit zond een commerciële zender als SBS de Champions League uit. Voorheen lagen die rechten altijd bij de publieke omroep. Müller ziet hierin een trend. In meer westelijke landen gaan de uitzendrechten naar de commerciële televisie. Zoals bijvoorbeeld in Engeland, waar Sky Sports de Premier League uitzendt. ‘Commerciële zenders zijn groter, en hebben meer geld. En met het uitzenden van dit soort wedstrijden bereik je een fanatieke doelgroep.’
Het binnenhalen van de rechten geeft SBS zelf ook een boost, denkt de mediaprofessor. ‘Mensen raken gewend om op de afstandsbediening het knopje van SBS6 aan te klikken, als daar voetbal is te zien. Het publiek zal de zender omarmen.’
Wel moet SBS het onbekende bedrag van de uitzendrechten zelf terugverdienen, zegt Müller. ‘De zender heeft geen vaste inkomsten, zoals de NOS. Er kan bespaard worden op de productie, de reclamespotjes kunnen duurder gemaakt worden en men kan de reclamezendtijd langer maken.’
Of de kijkers van de Champions League blij zijn met SBS in plaats van de NOS, valt te betwijfelen. (Foto: Instagram)